Értékelés: 1 Csillag2 Csillag3 Csillag4 Csillag5 Csillag (3 szavazat értéke: 4,67 csillag!)

Loading...

Mi a SEO? Mi a Google első helyre kerülés titka? Rengetegszer kapom meg ezeket a kérdéseket. Összeszedtem azokat az információkat amelyekkel akár Te is ki tudod deríteni, miért van a konkurencia weboldala a Google első helyén, amikor úgy látod, hogy a saját oldalad klasszisokkal jobb.

A feltett kérdésekre a válaszok lehetnek összetettek és egyszerűek is:

  1. Az egyszerű válasz az, hogy a konkurencia azért van a Google elején, mert valamilyen oknál fogva az-az oldal optimális az adott kifejezésre.
  2. A bonyolultabb válasz az, hogy meg kell keresni azt a tényezőt, ami miatt a Google úgy döntött, hogy a konkurencia weboldala sokkal jobb mint a tied.

Összeszedem a cikkben, hogy mit csinálhatunk a Google első helyre kerülés érdekében és ezzel együtt meg fogjuk tudni, valójában mi a SEO!

Kezdjünk egy kis elmélettel

Olvastad már a Keresőoptimalizálás alapok cikkünket? Ha igen akkor szerencsésebb helyzetben vagy, mert most nem kell visszalépned oda. Ha nem olvastad még végig ezt a cikket akkor:

  • lépj vissza erre az alap keresőoptimalizálás cikkre és olvasd el mert sokat segít
  • vagy maradj itt és megpróbálom az alapokat összefoglalni és ha nem érted, még mindig visszaléphetsz a teljes SEO folyamatot bemutató cikkemre.

Nézzük sorban mit kell tudni alapszinten a SEO-ról!

Mi a SEO (Search Engine Optimization)?

Van rengeteg weboldal és rengeteg cikk abban a témában, hogy mi a SEO ezért erre külön nem akarok különösebben kitérni. Mondjuk például itt a moz.com cikke arról, hogy mi a SEO, ha hivatalos leírást szeretnél róla olvasni.

Röviden talán úgy lehet ezt körülírni, hogy a tartalmunkat fogjuk optimálisra megcsinálni egy kiválasztott kulcsszóhoz. Erre a kulcsszóra szeretnénk a Google elejére jutni. Minden olyan tevékenységet ide sorolunk amivel optimálisabbá tesszük a weboldalunk tartalmát egy-egy kulcsszó tekintetében. Lehetne ezt még körülírni, de nincs értelme.

A lényeg annyi, hogy már nem manipulálni akarjuk a helyezéseket, hanem optimálisabbá tenni a weboldalunkat, így a Google azt látja, hogy az adott kifelezés és a célközönség tekintetében a Te weboldalad a legjobb. A kereső ebben az esetben ezt a weboldalt fogja a találati lista elejére rakni.

Ennyire egyszerű! A neheze ezután következik. Ki kell deríteni, milyen az ideális tartalom egy kulcsszó tekintetében. De erről majd később.

Miért nem jönnek az eredmények?

Azt tudni kell, hogy a Google a legtökéletesebb keresőt szeretné megcsinálni. Folyamatosan fejleszt és finomítja az algoritmusokat, amik felelősek a rangsorolásért.

A Google alapszabályai között az szerepel, hogy minőségi tartalmat kell csinálnod. Jobbat mint a konkurens oldalaké. Ebben az esetben érdemelheted azt ki, hogy előrébb kerülj a találati listában.

Arra is figyelmeztetnek, hogy ne manipuláld semmilyen technikával a helyezéseket. Ebben az esetben leginkább a linképítésre gondolunk, de a kulcsszó zsúfolás (sokszor szerepeljen a tartalomban) is ide tartozik.

Azt tudni kell, ha lebukunk hogy helyezést szerettünk volna manipulálni, azt a Google bünteti. Itt most nem beszélünk még arról, hogy visszasorol, kiveszi az oldalunkat a találati listából, vagy csak nem ad látogatót. Itt még csak arról van szó, hogy azt kell megérteni: Nem fognak jönni az eredmények!

Ha nem spam-eltél, nem mutatnak a weboldaladra spam linkek és nincs másolt és kulcsszó-teli tartalmad, akkor nagy valószínűséggel csak, nem elég optimális a tartalmad azt adott kulcsszóra.

Talán ez lehet a 0-adik lépés a weboldalunk vizsgálatánál, hogy miért nem tudjuk megszerezni a Google első helyét, ha szerintünk jobb a weboldalunk mint a konkurenciáé.

Mit csináljak, ha volt spam technika?

Nagyon nehéz úgy tartalmat írni, hogy ne érezz késztetést arra, hogy na még egyszer beleírom a kulcsszót, és na még egyszer. Szövegírás alatt folyamatosan eszedbe fog ez jutni. De amint elkezdesz kulcsszót zsúfolni, azzal egyenes arányba romlik a szöveged érthetősége és minősége még akkor is, ha Te ezt nem érzed.

A Google már könnyedén felismeri és minősíti az ilyen szövegeket. Minél nehezebb olvasni a szöveget annál visszább fogja húzni a Google találati listájában a weboldalad.

Első lépésként olvasd el a weboldalad szövegezését és ha azt látod hogy természetellenesen sokszor van benne a kulcsszó, akkor érdemes lesz átfogalmaznod a tartalmat. Ameddig nincsenek megszüntetve a spam jellegű hibák, addig nincs értelme a konkurenciát vizsgálni és azon gondolkodni, hogy ő miért van a Google első helyén.

A tartalomhoz tartozik még egy fontos tényező, de ezt gondolom nem kell kiemelnem. Ez pedig nem más mint az, hogy nem másolunk tartalmat! Nincs olyan, hogy csak ezt a pár mondatot, vagy ezt a bekezdést.

A Google úgy van vele, hogy ez már megtalálható a weben, így nincs értelme még egyszer megjeleníteni. – És nem is fogja! (Tudom sokan azt mondják, pedig ott vannak a másolt tartalmak. Igen ideig-óráig vagy bizonyos büntetettség mellett. Nem kifizetődő technika a plagizálás!)

Spam technikákhoz tartozik még a saját linképítés és/vagy más cég vagy konkurencia által a weboldalunkra épített spam linkek. Itt érdemes azért egy backlink elemzést csinálni (backlink = weboldalunkra mutató linkek). Ezt érdemes akkor is megcsinálni, ha nem volt linképítés viszont régi a weboldalunk. Rengeteg olyan spam robot van ami előszeretettel linkelgeti meg úgy a weboldalad, hogy semmi haszna nincs belőle.

Látszik a képen mennyi spam link tud szaporodni a tudtunk nélkül.

Látszik a képen, mennyi spam link tud szaporodni a tudtunk nélkül.

Igen, ebben az esetben is eltérőek a vélemények a szakmában, de tisztázzunk valamit. A Google algoritmusait senki nem ismeri, így senki nem jelenthet ki biztosat.

Elméletileg az új Pingvin algoritmus már nem büntet és az ilyen linkeket felismeri és leminősíti. Viszont, tapasztalatból elmondhatom, hogy amikor tisztítottunk ilyen linkprofilt, a helyezések javultak illetve elkezdtek mozogni. Ezt azt jelenti, hogy mégis van valami “visszahúzó” hatása a nagy mennyiségű spam linknek.

A lényeg az, ha van valamilyen spam technika használva a weboldalunknál akkor sokkal nehezebb lesz a Google elejére kerülni mintha tiszta lappal optimális tartalmat csinálnánk az adott kulcsszóra.

Tartalmi spam eltávolítása

Tartalmi spam esetén első sorban azt nézzük meg, hogy van-e olyan tartalmunk amit másoltunk valakinek a weboldaláról. Ha van ilyen akkor azt érdemes egyedire átszerkeszteni.

Valószínűleg tudsz írni a saját szakmádban cikket vagy, ha nem akkor sincs baj mert már vannak cégek akik arra szakosodtak, hogy megírják helyetted a blogcikkeidet. Ilyen lehet például a marketingszöveg.com , Sipos Zoli csapata. – Legyen egyedi szövegezése a tartalmadnak amit tud értékelni a Google!

Második fontos dolog, hogy ne legyen kulcsszó zsúfolás a szövegedben. Hajlamosak vagyunk abba a hibába esni, hogy írás közben sokszor használjuk a cél kulcsszót. Na ezt ne csináljuk! A Google észreveszi és lepontoz. Ilyenkor jön a kérdés mennyi a pontos kulcsszósűrűség? Mennyiszer használjam a szövegben a kulcsszót?

Nincs ilyen érték!

A szövegnek annyiszor kell az adott kulcsszót tartalmaznia, hogy annak az olvasása ne legyen zavaró.

Ez a kulcsszómennyiség témánként eltérő lehet. Van egy mérés nélküli ökölszabály ami azt mondja ki, hogy lehetőleg 2-3% fölé ne menj kulcsszósűrűségben. Ha ezt tartod nagy baj nem lehet. Későbbiekben lesz szó a tartalomoptimalizálásról, ott pontosan szoftverekkel meghatározzuk, hogy mennyiszer kell egy kulcsszót használni.

Fapados módszerekkel csinálhatod azt, hogy egy Word dokumentumba kimásolod a szövegedet és az kiírja mennyi szót tartalmaz. Rákeresel a kulcsszóra, és azt is látod az mennyiszer szerepel a szövegben és simán %-ot számolsz.

Van egy automata módszer WordPress weboldal esetén az pedig a Yoast SEO plugin. Ott pontosan látod mennyi a kulcsszó mennyisége. Használd ezt a plugint!

Nem spam, de duplikáció és hátrányt okoz! Igaz, hogy nem akarsz spam-elni, de megesik, hogy a WordPress rendszere és más weboldalak is beduplikálják a saját belső oldalaikat. Ezek a belső duplikációk is gátolhatják a Google első helyre kerülést. Milyen duplikációkra gondolok?

  • weboldalad blogjának /2 , /3 , /3 , /5 stb aloldalai – nem, szereti a Google ha ezek az aloldalak is indexeltetve vannak (indexelés = engedjük, hogy a Google megjelenítse a találati listában)
  • cikkek amik ugyanazon kategóriák és címkék alá tartoznak – kategóriát szoktuk indexeltetni, de ha nincs sok cikk viszont sok címke van azokat nem
  • szerzői archívumok – ha nincs sok szerző az oldalon ezek minimálisan térnek el egymástól, nem indexeltetjük
  • dátum archívumok – ezeket sem szerencsés indexeltetni.

A fenti példákból látszik, hogy egy adott weboldal belső szerkezetében mennyi duplikáció tud keletkezni a tudtunkon kívül. Ha sok ilyen belső egyforma oldalunk van kevés egyedi tartalmú cikkel szemben akkor a Google úgy ítéli meg, hogy gyenge minőségű a weboldalunk.

Ha szeretnéd pontosan beállítani a belső duplikációk letiltását itt találsz egy lépésről-lépésre útmutatót amiben mindent leírtunk pontosan.

Linképítés spam eltávolítása

Igaz, hogy a 2016-utáni Google Pingvin már nem büntet (Google Pingvin = link spam büntető algoritmus), hanem leértékeli a linketek. Viszont azt is észrevettük, ha a linkszövegek nem természetes mintázatot kutattak akkor a helyezés is zuhant. Amint töröltünk egyforma linkszövegű linkeket a helyezések is javultak. Érdemes a linkhálózatot is megnézni, hogy milyen állapotban van, ha a Google első helyre fáj a fogunk.

Az első lépés, hogy össze kell gyűjtenünk a weboldalunkra mutató összes linket. Ha nem akarsz szoftvert használni erre akkor elég ha belépsz a Search Console felületére és letöltöd onnan a weboldaladra mutató linkeket.

Search Console felület – Az Ön webhelyére mutató linkek

Search Console felület – Az Ön webhelyére mutató linkek.

A fenti képen látható felületen kell kattintanod az Egyebek linkre és oda belépve tudod letölteni az aktuális és a Google által már megtalált weboldaladra mutató linkeket.

Search Console – További mintalinkek letöltése

Search Console – További mintalinkek letöltése.

Töltsd le a weboldaladra mutató linkek listáját. Fapados módszerrel ezeket kézzel kell ellenőrizned, de így már könnyedén kiszűrhetőek azok a linkek amelyek nagyon spam gyanúsak. Nézd át őket és a kimondottan spam linkeket érdemes a Google Disavow eszközével megtagadtatni. Így ezeket a spam linkeket a Google már BIZTOSAN nem fogja számolni.

Keresd az alábbi gyanús jeleket:

  • linktárak amelyek egyes oldalain rengeteg weboldal URL található (egyenlőre kivétel a lap.hu)
  • olyan weboldalak amelyeknek a nevére keresve a Google nem ad találatot (büntetett oldalak)
  • összegezd milyen linkszövegekkel mutatnak a linkek, ha sok az egyforma akkor az linképítés jele és érdemes a leggyengébbeket megtagadtatni (disavow)

Gyújtsd össze a nagyon spam gyanús linkeket egy .txt fájlba és a Google linkmegtagadó eszközébe töltsd azt fel. Figyeld a helyezésmozgásokat pár hétig és látni fogod, hogy kell-e korrigálni.

FIGYELEM! A megtagadott linkeket a Google nem fogja beszámolni. Így csak azokat kell kigyűjtened ami messziről virít, hogy spam link. Ha megtagadod a jó linkeket is akkor a helyezésed zuhanni fog. Első lépésként kevesebb linkkel kell kezdeni majd későbbiekbe bővítheted a listát, ha még van veszélyes linked.

Később bővebben lesz ezekről szó, most elég annyit megérteni, hogy mi kell a Google első helyének megszerzéséhez. Tudod, kell minőségi tartalom, ne legyen sem külső sem belső duplikáció és ne legyenek a weboldaladra mutató spam linkek.

Ha így ki van takarítva a weboldalad keresőoptimalizálás szempontból és nem tudod megszerezni a Google első helyét akkor az azt jelenti, hogy nem elég releváns, nem elég optimális a weboldalad az adott kifejezésre. – Nézzük meg SEO programokkal, hogy hogyan tudod megnézni mennyire optimális a weboldalad a kulcsszavadra, mennyire lesz nehéz megszerezni a Google első helyet.

Szoftveres konkurencia-elemzés

Az előző fejezetben leírtakat, ha megcsináltad, akkor nincs nagyon nagy gátló tényező, hogy megszerezd az első helyet. Most már csak egy kicsit kémkedned kell, hogy melyik tényező a gyengébb a Te weboldalad esetében.

Először megmutatom milyen programokat használj, majd megnézzük, hogyan mérj és milyen adatokat kell figyelned, hogy megtudd a weboldalad gyengeségeit és a konkurens erősségeit.

Összegzés a méréshez

Ennyire egyszerű kideríteni, hogy a konkurencia weboldala miért van a Google első helyén. Most már tudod, hogy SEO programmal mennyivel kevesebb idő alatt mennyivel pontosabb értékeket fogsz kapni, hogy eldönthesd merre kell folytatnod a keresőoptimalizálás folyamatát.

Talán arra a kérdésre is választ kaptál, hogy mi a SEO. Most már átlátod a főbb pontokat, hogy min csúszhat el egy keresőoptimalizálási projekt és miket kell figyelembe venni, ha meg akarod előzni a konkurenciát.

Így a végére még egy nagy tanulság! Nem az a konkurenciád a SEO szempontjából akit Te gondolsz. Mérd be pontosan a fentiek alapján szoftverrel, hogy milyen találati listában milyen kulcsszóra, milyen feltételekkel ki az első 10 és ezek alapján határozd meg hol kell erősítened a weboldalad. Így fogsz a leggyorsabban haladni az optimalizálással.

Kicsit csalóka volt a cím mert azt sejtette, hogy meg fogod tudni a nagy titkot a Google első helyre kerülésről, de mint láthattad itt nem titok van, hanem mérések és optimalizálás. Viszont remélem, hogy ezért nagyon nem haragszol rá mert ennek a mérésnek a bemutatásával remélhetőleg rengeteg időt spóroltam most meg neked. – Zárjuk is itt le a cikket mert így is jó hosszúra sikerült!

Töltsd le a programot és kezdd el bemérni, hogy ki a valós konkurensed és mit kell a weboldaladon változtatni, hogy meg tudd őt előzni a Google első helyén.

  

Ha esetleg maradtak kérdéseid akkor azt tedd fel nyugodtan itt a cikk alatt, szívesen válaszolok mindenkinek. Nincs buta kérdés, tehát, ha nem értettél volna valami részfeladatot vagy nem lenne valami világos akkor hajrá, várom a kérdéseidet!