Egy SEO elemzés a keresőoptimalizálás oldaláról világítja át a webshopot és azonosítja azokat a részeket, amelyek rosszul teljesítenek és javításra szorulnak. A SEO elemzés kimenete egy olyan riport, amely nem csak a problémás részeket listázza ki, de javaslatot is tesz a megoldásukra.

A SEO elemzés hatására a webshop keresőoptimalizáltsága kiegyensúlyozott lesz, nem lesznek benne gyengén teljesítő elemek és a site helyezései javulni fognak. – Cikkemben azokat a legfontosabb elemeket sorolom fel, amelyet egy webshop SEO elemzése során vizsgálni érdemes.

1. Be vannak kötve a legfontosabb analitikai szoftverek?

Mielőtt bármit is csinálnánk, azt kell megnéznünk, hogy a SEO szempontból fontos analitikai eszközök, a Google Analytics és a Search Console be van-e kötve az oldalba. A Google Analytics a látogatottsági adatokat gyűjti, de csak onnantól, hogy telepítve lett, tehát visszamenőlegesen nem szolgál információkkal, éppen ezért fontos, hogy minél hosszabb időszakról legyenek adataink.

A Google Search Console a legátfogóbb eszköz a SEO-ban. Megmutatja a site egészségi állapotát, indexelési állapotát, hibáit, Google organikus kulcsszavait, azok megjelenéseit és helyezéseit, és még egy sor más információt.

2. Biztos, hogy a Google csak egy változatát indexeli az oldalnak?

Még mindig gyakran találkozom azzal a problémával, hogy a webshop több különböző domain változat alatt is elérhető a Google számára.

A probléma abból adódik, hogy egy domain névnek a különböző verziói, vagy akár több domain név is a webshopot kiszolgáló tárhelyre mutat, amelynek következményeként a Google sokszor nem tudja eldönteni, hogy melyik változatot vegye figyelembe.

Illetve az is előfordulhat, hogy a többfajta változatot a Google különálló webshopokként értékeli, amelyek azonos tartalommal jelennek meg és ezáltal rontják egymás helyezéseit.

A problémát tovább növeli, hogy a HTTPS bevezetésével további verziók jelenhetnek meg:

• http://webshop-nev.hu
• http://www.webshop-nev.hu
• https://webshop-nev.hu
• https://www.webshop-nev.hu
• http://masik-webshop-nev.hu
• http://www.masik-webshop-nev.hu
• …

A megoldást ebben az esetben az átirányítások megfelelő lekezelése és tesztelése jelenti.

3. Webshopod biztonságos HTTPS kapcsolattal érhető el?

A HTTPS kapcsolat megléte egyrészt a bizalmat növeli a webshop látogatóban azzal, hogy egy olyan kényes folyamatban, mint egy bankkártás fizetés biztonságban tudhatja adatait.

Másrészt már a Google is „nem biztonságos” címkével jelöli meg azokat az oldalakat, amelyek nem rendelkeznek SSL tanúsítvánnyal.

Harmadrészt az SSL tanúsítvány megléte rangsorolási tényező lett, tehát ha webshopod még nem rendelkezik vele, akkor feltétlenül lépned kell.

4. Végeztél kulcsszó kutatást?

Illetve úgy is fogalmazhattam volna, hogy alapos kulcsszó kutatást végeztél? Ha igen, akkor nagy valószínűséggel tudod, hogy a webshop kategória és termék oldalakat, valamint egyéb tartalmaidat milyen kulcsszavakra kell optimalizálni.

Kulcsszó kutatás hiányában nehéz SEO tevékenységet folytatni, hiszen nem ismerjük a pontos célokat és nem is nagyon tudjuk mérni az eredményeket.

5. Minden oldalad egyedi címmel rendelkezik?

A webshopban minden oldalnak egyedi címmel (META TITLE) kell rendelkeznie, amely az ajánlások szerint 70 vagy annál kevesebb karakter hosszúságú legyen. A META TITLE még mindig kiemelt rangsorolási tényező, ezért fontos, hogy a webshop kiaknázza az ebben rejlő lehetőségeket.

Mivel egy webshopban több ezer termékre is egyedi, kulcsszóra optimalizált címet kellene írni, ez szinte lehetetlen feladat, ezért automatizáltan célszerű legenerálni őket a termék név alapján.

6. Minden oldalad egyedi META leírással (META DESCRIPTION) rendelkezik?

A META DESCRIPTION fontossása némiképp csökkent az utóbbi időben, mióta a Google a találati listán akár az oldal más részeiből is választhat szöveget, és nem minden esetben az általunk megadott leírást jeleníti meg. Ettől függetlenül arra kell törekedni, hogy ez az információ ki legyen töltve minden oldal esetében, és ne legyenek köztük ismétlődések.

Sok webshop a gyártók leírásait veszik át, és természetesen sokszor automatikusan innen kerül előállításra a META DESCRIPTION is, ami azért rossz, mert ezeket a gyártói leírásokat sok más webshop is átveszi, így egyikük sem rendelkezik majd olyan egyedi információval, amely a megfelelő Google rangsoroláshoz elengedhetetlen.

Bár tudom, hogy több ezer termék leírást nehéz előállítani, éppen ezért célszerű a legnépszerűbb termékekkel kezdeni és utána haladni sorban a kevésbé népszerűek felé.

7. A haszontalan oldalakat kizárod az indexelésből?

Webshopodnak sok olyan kiegészítő oldala van, amelyek a Google szempontjából gyenge minőségűek, ugyanakkor azt sem szeretnéd, hogy a látogatók véletlenül ide érkezzenek. Ezek az oldalak általában a kereső találati oldalak, köszönő oldalak, hiba oldalak, fizetési oldalak … stb.

Fontos, hogy a robots.txt fájlban ezeket az URL-eket zárd ki az indexelésből, így növeled a felhasználói élményt, és csökkented annak lehetőségét, hogy gyenge minőségű oldalak kerüljenek a Google rendszerében indexelésre.

8. Az aloldalaid rendelkeznek breadcrumb (kenyérmorzsa) navigációval?

A breadcrumb navigáció, az az általában apróbetűs rész az egyes aloldalakon, amely oldalról-oldalra mutatja azt az útvonalat, amelyen keresztül a látogató eljutott a site hierarchia adott pontjára.

Pl.: Nyitólap >> Termékeink >> Mobil telefonjaink >> Samsung >> Samsung Galaxy S10

Ez az útvonal humán és kereső oldalról is hasznos. Humán oldalról azért, mert a látogató folyamatosan tisztában lesz vele, hogy éppen melyik részén tartózkodik az oldalnak és hogyan tud akár 1-2 szintet visszalépni. A keresőrendszereknek pedig azért hasznos, mert a bradcrumb-ban szereplő linkeken keresztül pontosabban fel tudják térképezni a webshop szerkezetét.

A breadcrumb-ot sokszor design okokból hagyják el a webshopokból, ugyanakkor az elemzések során fel szoktam hívni a figyelmet arra, ha hiányzik és miért előnyös pótolni.

9. Megfelelő mennyiségű tartalom van a webshopban?

A megfelelő mennyiségű és minőségű (releváns) tartalom minden webshop esetében nagy kihívás szokott lenni. Ahogy a korábbi pontokban is írtam, nem könnyű sokszor több ezer termékhez megfelelő hosszúságú, egyedi termék leírásokat rakni. Ugyanez vonatkozik a termék kategóriákra, ahol sokszor egyáltalán nem találok szöveget, vagy csak 1-2 mondatot, ami alapján a Google természetesen elég nehéz helyzetben van azt illetően, hogy pontosan be tudja kategorizálni az adott tartalmat.

Az ajánlások ennek ellenére azt javasolják, hogy a webshop SEO teljesítménye szempontjából fontos, hogy a kategória oldalak legalább 250 szóból álló egyedi leírással rendelkezzenek. Az egyedi szót nem győzöm eléggé hangsúlyozni, mert az innen-onnan összemásolt, átírt tartalmak semmiképpen sem nevezhetők egyedinek.

10. Hogyan kezeled a készletből kifogyott termékeket?

Bizonyos iparágakban a teljes webshop termék kínálat nagy részét teszik ki olyan termékek, amelyeket szezonalitás, vagy készlet kifogyás miatt törölni szoktak az oldalról.

A termék törlése az oldalról a Google számára azt jelzi, hogy nemrég még ott volt, most pedig 404-es hibára fut az adott oldal. Ha túl sok van az ilyen oldalakból, akkor az értelemszerűen egy bizalomvesztést jelent a Google szemében, hiszen megbízhatatlannak titulálja az oldalt a nagy mennyiségű 404-es hibaoldal miatt.

Éppen ezért ezeket az eseteket SEO szempontból kezelni kell. Vagy úgy, hogy nem törlöd a termékeket csak „nincs készleten” címkével látod el őket, vagy a megszűnő oldalakat átirányítod egy releváns oldalra. Ez utóbbi esetben a látogató sem fut hibaoldalra illetve a megszűnő oldal link értéke átörökíthető egy másik (releváns) oldalra.

11. A képek ALT tag-jei ki vannak töltve?

A webshop elemzések során gyakran találkozom még mindig olyan alapvetőnek tűnő hibákkal, mint a hiányzó kép ALT információk. Mivel a képkeresések aránya folyamosan növekszik a hagyományos szöveg alapú keresésekhez képest, ezért egyre többet veszít SEO szempontból az a webshop, ahol nincsenek megfelelő információval ellátva a képek.

12. A webshop keresőbarát URL-ekkel van ellátva?

Az utóbbi időszakban csökkent az URL-ekben található kulcsszavak hatása a keresőoptimalizáltságra, de ennek ellenére még mindig ott van azon több, mint 200 szempont között, amely alapján a Google az egyes oldalakat kategorizálja.

Mivel minden apró szempont számít a helyezések javítása terén, ezért azt szoktam javasolni, hogy ha nem keresőbarátak az URL-ek, akkor ezen feltétlenül javítani érdemes, annál is inkább, mivel a mai modern tartalomkezelő rendszerek már minden esetben támogatják a SEO friendly URL használatát.

13. Vannak ügyfél értékelések a termék oldalakon?

Az ügyfél értékelések, vélemények a termék oldalakon nem csak felhasználói élmény szempontjából jelentenek többletet, de a SEO-hoz is hozzájárulnak azáltal, hogy az adott termék oldal szövegének mennyiségét bővítik méghozzá releváns információkkal.

Ahhoz, hogy ez megvalósuljon, egyrészről ki lehet küldeni a vásárlóknak utólag egy hírlevelet, amelyben értékelésre kérjük fel őket, másrészt magán a termék oldalon is adni kell lehetőséget a vélemények megírására.

14. Milyen a webshop betöltődési ideje?

A webshopok betöltődési ideje az egyik legfontosabb kihívás lett ebben az évben. Tekintve, hogy a mobil használók aránya drasztikusan nő az asztali gépekhez képest, a látogatók egyre érzékenyebbek arra, hogy egy webshop még mobil internet kapcsolat mellett is gyorsan töltődjön be.

Ha ez a bizonyos betöltődési sebesség 3 másodperc felett van, akkor nagy már nagymértékű az oldalt elhagyók száma. A betöltődési sebesség hatását a felhasználói élményre a Google is pontosan érzékeli, ezért ez az utóbbi időben már rangsorolási tényező lett. Vagyis a lassabb oldalak szépen lassan hátrébb csúsznak a találati listákon. Ha ez el szeretnéd kerülni, le kell mérned webshopod sebességét és javítani kell rajta, ha gyengén teljesít.

15. Webshopod teljesíti a reszponzív irányelveket?

Úgy értem mobilon is magas felhasználói élmény nyújt? A reszponzívitás az a technológia, ami biztosítja, hogy a webshop különböző felbontásokon és eszközökön is élvezhető legyen.

Azok a webshopok, amelyek reszponzívitása hiányos vagy hibás, mobilról kevesebb bevételt termelnek. És mivel a reszponzívitás is rangsorolási szempont, ezért SEO szempontból is fontos, hogy ezen a téren hibátlanul teljesítsen az oldal.

Forrás és társszerző: Tusnádi István